Oppgang i søkertall til kuldefaget

Etter et nedslående år i 2019 med bare 93 søkere til kuldelinjene har søkerantallet steget til 116 søkere i år.

Utdanningsdirektoratet slapp 17. mars søkertallene til videregående opplæring. Tallene viser en økning i antall søkere til kulde- og varmepumpeteknikk (Vg2).

– Dette er en gledelig oppgang etter de lave søkertallene i 2019. Det er viktig at VKE sammen med bransjen og skolene fortsatt jobber aktivt for å øke rekrutteringen til utdanningen, sier Espen Rønning, fagsjef kulde i VKE.

Jenter søker seg til faget
Det er også gledelig at det er en oppgang i antall jenter som søker seg til yrkesutdanninger i både bygg- og anlegg og i elektrofag. Elektrofag har generelt hatt en liten nedgang i antall søkere.

Fagfornyelse
VKE deltar aktivt i læreplangruppen for de nye læreplanene for Vg2 og Vg3. Nytt fra skoleåret 2021/2022 er den nye linjen ventilasjon- og kuldeteknikk som erstatter kulde- og varmepumpeteknikk. Kunnskapsdepartementet har bestemt at ingen Vg2-løp kun skal føre frem til ett fagbrev. I arbeidet med fagfornyelsen av den yrkesfaglige utdanningen og ny tilbudsstruktur har det vært viktig å redde kulde-utdanningen.

– Det var fare for at kuldeteknikk hadde blitt lagt ned uten det nye ventilasjonsteknikkfaget, og i Vg2 ville kuldeteknikk blitt lagt inn under automatisering, sier Espen Rønning. VKE tror den økte allsidigheten i faget vil øke interessen og søkerantallet til faglinjen.

Flere nyheter

  1. |

    AREA Vision 2030

    AREA har nylig publisert sitt strategidokument for de kommende årene, titulert "AREA Vision 2030". Strategidokumentet skuer inn i fremtiden for å se hvilke utfordringer kulde- og inneklimabransjen står ovenfor.

  2. |

    Lys i sikte for klimamarkedet

    VKE har lagt frem høstens markedsrapport i samarbeid med Prognosesenteret. Et høyt rentenivå og høye byggekostnader gjør at vi venter fallende byggproduksjon i år, men i 2025 venter vi en kraftig vekst.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: